BELI PENAPIS AIR, JANGAN MAIN BELI JER…


Diantara perkara yang paling penting perlu diambil kira ialah MAINTENANCE selepas beli.. iaitu servis berkala dan tukar penapis..

dari pengalaman admin sendiri.

Sblm ni, admin menggunakan penapis air jenama X.. (x payah mention la ye).. bila hntar servis aje dah kena caj.. bila tukar filter satu filter aje minimum dah RM100++.. Kalo dalam setahun tu mau kena dlm RM600 – RM700 jugak..

Dan setelah 5 tahun pakai, Penapis Air yg admin guna tu ade kerosakan.. admin rasa, dah tiba masanya admin tukar pakai penapis air jenama lain.. Terima Kasih jenama X yg telah berkhidmat dgn admin selama 5 tahun.. 🙂

Admin gugel carik penapis air ape yg bagus dan sesuai dgn bajet yg ade.. (bajet kecik aje.. pasal zaman ekonomi ni kan..) Dari penapis RO hingga lah ke penapis alkali.. dari yg beli cash & tanpa servis susulan, beli cash dan tawarkn servis susulan berbayar hinggalah yg buat secara rental dgn servis susulan..

Admin hampir2 nak register satu penapis air RO dengan cara pembayaran rental(sewa beli).. dah siap dapatkan beberapa ejen utk berurusan dah.. Tetapi dah tertulis Allah nak jumpakn admin dengan produk yang lebih bagus.. Cuckoo..

bersambung… kihkihkih…

Dengan Cuckoo, dengan hanya bayaran NCS (Natural Services Package) serendah RM300 setahun, Anda akan menikmati SERVIS PERCUMA setiap 4 bulan (kire-kire 3 kali setahun), Penukaran FILTER PERCUMA setiap 4 bulan (6 batang filter setahun) dan warranty jika berlaku kerosakan serta faedah2 lain seperti pemasangan bila berpindah dan lain2 lagi…

Dan anda boleh guna penapis air anda ni sampai bila2.. 20 tahun.. 30 tahun.. Cuckoo akan jaga kualiti air anda sama seperti baru dibeli

#sumber : FB cuckoo online kiosk

PM whatsapp admin segera 

011-18632093

PUNCA BIBIR KERING


Punca Sebenar Bibir Kering Bukan Kerana Kurang Minum Air Masak Sebenarnya..

Bibir yang halus kemerahan menjadi idaman setiap wanita dan menjadi kegilaan setiap lelaki bila wanita berbibir cantik tetapi agak malang jika bibir kita kekeringan. Tahukah anda bibir kering mengelupas bukan disebabkan kerana kekurangan air.

Mata kering : Kurang vitamin A, karotin

Bau mulut : Kurang vitamin B6, zinc

Gigi tidak kuat : Kurang vitamin A, kalsium, zat besi

Bibir kering atau mengelupas : Kurang vitamin A, vitamin B2
Anemia, tangan atau kaki dingin : Kurang vitamin B6, asam folat

Mudah lelah dan tidak bersemangat : Kurang vitamin B1, B2, B6

Keguguran atau masalah rambut : vitamin A, vitamin B6, zinc, kalsium

Jom kita baca kepetingan vitamin dan zat-zat dalam badan kita supaya kita boleh elak dari sebarang penyakit terutama bibir kering mengelupas.

1. Ulser dan radang mulut : Kurang vitamin B2

Ulser atau radang biasanya disebabkan kerana dalam tubuh kekurangan vitamin B2 yang dapat membantu penyembuhan luka.

Vitamin B2 sangat penting peranannya bagi kesihatan kulit & rambut, namun ia tidak boleh tersimpan di dalam tubuh dengan sendirinya, oleh kerana itu diperlukan makanan yang bergizi atau suplemen untuk melengkapinya dengan sempurna.

Sumber : Setiap hari setidaknya minum 250cc susu, makanan seperti kacang tanah, dll.

2. Tubuh lemah : Kurangan zink

Ciri-ciri : Kekebalan tubuh menurun, kehilangan nafsu makan, pertumbuhan lembab, rambut gugur, fungsi alat perasa akan menurun.

Jika kamu terasa kurang selera atau tidak lalu makan kemungkinan badan kamu kekurangan zinc.

Sumber : Daging lembu atau kambing kaya akan kandungan zinc, nak senang pi makan steak.hehehe

3. Penyakit mata : Kurang vitamin A

Vitamin A bukan hanya faktor penting yang dapat menjaga kesihatan mata, namun ia juga penting bagi sistem pencernaan dan pernafasan. Vitamin A mampu mencegah bakteria atau virus yang membahayakan tubuh kita.

Oleh kerna itu apabila kamu kekurangan vitamin A, selain dari mata kamu ada perubahan yang teruk,ia juga mampu membahayakan sistem pernafasan dan pencernaan.

Sumber : Setiap hari makan sedikit kerang, sayur sawi atau makan hati 1-2 kali setiap minggu.

4. Mudah emosi : Kurang zat besi

Kekurangan zat besi bukan hanya dapat menyebabkan anemia, namunia juga bisa membuat emosi kamu sangat tidak stabil dan mudah marah serta naik angin tidak menentu.

Zat besi sangat penting untuk membantu tubuh kita memproses sel darah merah, khusus bagi perempuan yang sedang datang bulan, zat besi akan semakin penting untuk menambah kesegaran tubuh dan mencegah emosi yang tidak stabil serta menyebabkan kamu terus dalam keadaan down atau suram.

Sumber : Daging merah seperti daging lembu atau kambing, telur ayam, kacang, sayur hijau, selain itu kamu juga harus perbanyak makan vitamin C yang baik untuk penyerapan zat besi.

5. Kaki bengkak : Kurang kalium

Kalium sangat penting untung mengatur keseimbangan darah dan air di dalam tubuh.

Kekurangan kalium dalam jangka panjang dapat menyebabkan aritmia, keadaan saraf yang tidak normal, seperti ketika kamu kekurangan air setelah bersukan. Kekurangan kalium juga boleh menyebabkan mudah kram, dalam jangka panjang boleh menyebabkan bagian tubuh bengkak, terutama di bahagian kaki.

Sumber : Kita boleh menambah kalium dari pisang setelah bersukan untuk mencegah kram, selain itu buah-buahan dan sayuran juga boleh menambah kalium bagi tubuh.

6. Badan pegal-pegal/sakit : Kurang vitamin D

Orang yang kurang terkena sinar matahari dan kekurangan vitamin D akan lebih mudah mengalami sakit badan atau sengal. Vitamin D nutrisi tubuh yang tidak dapat disintesis, jadi sangat penting untuk memenuhi kebutuhannya.

Vitamin D juga penting untuk pertumbuhan tulang dan gigi.

Sumber : Mengonsumsi ikan berminyak 2 kali seminggu seperti ikan salmon atau sardin, selain itu kamu juga harus berjemur di bawah sinar matahari untuk dapat vitamin D, ada sesetengah pakar cahaya matahari sebelum jam 10 pagi waktu sesuai.

Kisah Kejatuhan Nokia Yang Patut Dijadikan Iktibar Oleh Semua


“Kami tak buat apa-apa kesalahan, tapi bagaimanapun, kami kalah”, itu kata-kata terakhir dari CEO Nokia, Stephen Elop selepas mengumumkan syarikat gergasi telefon bimbit itu dibeli oleh Microsoft dengan harga $7.17 billion.
Nokia, yang merupakan sebuah syarikat yang gah sebelum ini, tidak menjangka mereka akan lumpuh dalam masa yang sangat singkat.
Namun apa yang menyebabkan Nokia lumpuh dengan begitu teruk sekali?
Ya benar, mereka tidak membuat sebarang kesalahan, tetapi silap mereka adalah terlalu selesa sehingga lupa untuk berubah seiring dengan trend masa kini.
Akibatnya, syarikat mereka dicantas oleh pesaing dengan begitu cepat sekali.
Ketika syarikat pengeluar telefon lain sedang sibuk mengeluarkan telefon Android yang baharu, Nokia masih lagi selesa dengan telefon-telefon mereka. Dan akhirnya mereka kecundang.
Cuba bayangkan apa akan berlaku jika Nokia dengan cepat-cepat mengeluarkan telefon Android ketika Android meletup satu ketika dahulu? Sudah tentu syarikat mereka masih hidup dan bertambah gah lagi.
Pengajaran
Satu pengajaran paling penting dalam kisah kejatuhan Nokia ini adalah : “Jika anda tidak berubah seiring dengan perkembangan semasa, anda akan terkeluar dari persaingan.”.
Kisah kejatuhan Nokia ini patut dijadikan iktibar bukan sahaja untuk syarikat-syarikat diluar sana, malah untuk individu sendiri.
Tetapi berubah tidak semestinya bermaksud meniru cara orang lain berubah. Kita mungkin boleh mencipta cara kita sendiri yang sesuai dengan perubahan sekeliling, asalkan kita tidak berada di takuk lama.
Kesimpulan.
1 – Kelebihan yang kita ada semalam mungkin bukan lagi satu kelebihan pada keesokan harinya. Jadi jangan berbangga sangat dengan kelebihan semalam dan teruskan memperbaiki diri.
2 – Untuk berubah, kita perlu menerima bahawa cara kita itu salah/sudah tidak releven. Ini bermakna perubahan memang sesuatu yang susah. Tapi jadikan kisah Nokia ini sebagai pengajaran dan jangan sampai sudah terlajak perahu baru nak berubah.